top of page
  • gadywe

איך יוצרים תרבות עבודה שמפיקה את הטוב ביותר מהעובדים?


לעובד שרע לו בעבודה, שיש לו בעיה, כשמשהו לדעתו לא מתנהל כמו שצריך, יש בדרך כלל שלוש דרכי התמודדות:

1. לעזוב.

2. להישאר ולהבליג. העובד שבוחר להבליג לא באמת מתנתק מהבעיות שמפריעות לו. לכן ככל הנראה הוא יעשה "צ'ק אאוט" מנטלי. יעבוד פחות טוב, ישקיע פחות, יעגל פינות, ועוד ועוד

3. להעלות את הנושא לאל הממונים בשביל לפתור אותה.


לרובנו יצא לעבוד במקומות שבהם לא העריכו אותנו, שהיו חילוקי דעות על ההתנהלות והגישה. ברוב המקרים בחרנו לזרום עם מה שיש, לנסות להתמודד. במקרים מסוימים הצלחנו. כשכבר נהיה קשה מידי, לא היתה ברירה חוץ מלעזוב. ברור לכולנו שהפתרון האידיאלי הוא יצירת סביבת עבודה שבה מרגישים בנוח לפנות אל הממונים. אבל איך יוצרים סביבת עבודה כזאת?

על פי כריס ווייט, חוקר יצירת סביבת עבודה חיובית מאוניברסיטת מישיגן, יש שלושה דברים שאפשר לעשות.


1. תקשורת. עובדים עוזבים את העבודה פיזית / מנטלית כשהם מרגישים שלא מקשיבים להם. שלא מכבדים אותם, שלא מתחשבים בהם, שמתעלמים מהרעיונות שלהם. על פי ווייט המקרים האלה מזוהים כאיום על הזהות של העובד, מה שגורם להסתגרות, ל"כיבוי". כשעובד מרגיש לא שייך, פחות אכפת לו. לכן צריך לעודד את העובד לדבר.

2. תגובה. הדרך שבה מגיבים להצעות ובקשות העובדים, קריטית. במידה ואין הסכמה צריך לחפש את המכנה המשותף. לפעמים הפתרון הוא לא אידיאלי לאף אחד אבל מקובל על ידי כולם. לפעמים קשה להגיע להסכמה. במקרים כאלה ג'ף בזוס מציע שיש להמשיך ביחד למרות חוסר ההסכמה, הכרה בחוסר ההסכמה ובקשת אמון מהעובדים להמשיך בדרך שלדעתם לא נכונה. תוך כדי העבודה ממשיכים לבחון את הטענות שהועלו אבל ממשיכים ביחד ומחזקים את האמון.

3. לשאוף ליותר. העובדים מגיעים עם ניסיון חיים ועולם תוכן עשיר ומגוון. כל עובד יכול להעשיר את החברה עם החוזקות, הערכים, והחוויות הייחודיות שלו. אבל איך גורמים לעובדים להרגיש בנוח לשתף ולקחת חלק? ווייט מציע מבחן פשוט. להגיע בבוקר ולשאול 10 עובדים שונים "על איזה נושאים חשובים אנחנו צריכים לדבר, ולא מדברים בחברה". מנסיונו תהיה שתיקה מביכה, וזה בסדר. אפשר לבוא עם התשובות בהמשך. גם אם אין תשובות זה בסדר, כי עצם שאילת השאלה מעלה את המודעות לנושא.


ווייט מסיים עם ציטוט של ארי וויינצוויג (מנהל ומייסד של זינגרמן): "הצלחה לא משתמעת בכך שאין בעיות אלא בכך שיש בעיות טובות יותר". תקשורת, שיתוף והקשבה מאפשרים לנו להגיע לבעיות טובות יותר.


מהנסיון שלנו בתא האפור, הדרך הטובה ביותר להתחיל שיח היא על ידי משחק. לקיחת הפסקה קלה בשביל לאפשר לכולם לפצח משהו ביחד. לדבר אחד עם השני על נושא שלא קשור לעבודה. ברגע שהעובדים מרגישים בנוח במשחק, ההרגשה הטובה תשאר גם להמשך ויפתח פתח ליצירת תרבות עבודה שמפיקה את הטוב ביותר מהעובדים.


לינק להרצאה:


2 צפיות
bottom of page